Notatki – ważna sprawa cz.1

Dobre notatki to skarb zarówno w szkole, na studiach jak i w pracy. Ważne, aby nawet po latach można było z nich wyczytać najważniejsze informacje. Muszą być zatem zwięzłe, czytelne, przejrzyste oraz oczywiście zrozumiałe.

Myśląc o notatkach, wyobrażamy sobie ciąg wielu stron, najczęściej niebieskich, znaczków. Czasem, czytając owe ręczne zapiski zwane notatkami, zastawiamy się, w którymś momencie, co takiego autor (czyli „ja”) miał na myśli 🙂

Jak zatem notować, aby miało to sens? Specjaliści polecają:

  1. Słuchaj i pisz wyraźnie.
  2. Dbaj o wygląd notatki.
  3. Notuj tylko ważne informacje.
  4. Dodaj kolory, pobudzają one prawą półkulę mózgu odpowiedzialną za kreatywność.
  5. Używaj różnych kolorów do różnych treści.
  6. Ważne daty, nazwiska, wydarzenia, wzory, pojęcia zapisuj drukowanymi literami.
  7. Stosuj nagłówki, wbrew pozorom temat i data mają znaczenie.
  8. Każdą notatkę rozpoczynaj od nowej strony.
  9. Wykorzystuj punktory, strzałki, diagramy symbole- uatrakcyjniają one notatkę i przyciągają wzrok.
  10. Używaj skrótów, ale pamiętaj aby były one Tobie znane.
  11. Pisz własnymi słowami.
  12. Na każdej stronie narysuj szerokie marginesy.
  13. Jeśli notujesz na lekcji i czegoś nie rozumiesz, zaznacz to właśnie na marginesie, aby ponownie do tego wrócić.
  14. Jeśli zastanawiasz się czy „długopis czy komputer?”, odpowiadamy: „Badania przeprowadzone przez Pam A. Mueller z Uniwersytetu w Princeton udowodniły, że notując ręcznie, lepiej przyswajamy informacje.
  15. Postaraj się.

Zachęcamy Was do wykorzystania znanych już metod notowania. Ważne, aby wypracować najlepszy, najwygodniejszy i najbardziej czytelny, dla Nas samych, sposób sporządzania notatek.

Nauczyciele bibliotekarze