Notatki – ważna sprawa cz.3 – SKETCHNOTING

Dobre notatki to skarb zarówno w szkole, na studiach jak i w pracy. Ważne, aby nawet po latach można było z nich wyczytać najważniejsze informacje. Muszą być zatem zwięzłe, czytelne, przejrzyste oraz oczywiście zrozumiałe.

Notatka, przy odrobinie wysiłku może wyglądać inaczej. Zapewni nam to sketchnoting. To sposób na notowanie, zapamiętywanie i prezentowanie treści w formie wizualnej, a więc z wykorzystaniem symboli, rysunków oraz tak naprawdę dowolnych znaków graficznych. Rysunki ułatwiają skupienie i zapamiętywanie przekazywanych treści. Sporządzanie notatek poprzez wizualne myślenie, wyzwala kreatywność i świeże spojrzenie. Rysując, musimy zastanowić się co dane hasło oznacza właśnie dla nas, ponieważ sketchnotki, są najczęściej robione na własny użytek. Metoda ta bazuje na naturalnej skłonności ludzkiego mózgu do myślenia obrazami. Na swoim blogu Michał Walasek pisze, że „kiedy myślisz o jabłku, przed oczami pojawia Ci się czerwony, okrągły owoc, a nie ciąg liter. Tak działa Twój mózg i nie ma najmniejszego powodu, żeby nie skorzystać z tej jego funkcji. Wykorzystanie obrazu podczas notowania nie tylko często upraszcza proces zapisu (całe albo część zdania możesz zastąpić symbolami graficznymi), dokładniej przekazuje sens (mówi się, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów), ale też usprawnia zapamiętywanie i przypominanie sobie zanotowanych w ten sposób treści” . Dr Robert Horn autor terminu “myślenie wizualne” twierdzi, że wzajemna zależność słów i obrazów poszerza nasz język. Poszerza również zakres myślenia, komunikację oraz rozwiązywania problemów.

Na portalach społecznościowych można odnaleźć pasjonatów sketchnotowania. Powstała nawet ściąga, jak zrobić swoją pierwszą notatkę wizualną. Źródło: https://www.facebook.com/hashtag/worlsketchnoteday2021. Dostępne są kursy oraz filmiki instruktażowe sketchnotingu. Zachęcamy do sprawdzenia Waszych umiejętności w zakresie tego sposobu sporządzania notatek.

Nauczyciele bibliotekarze