Dobre notatki to skarb zarówno w szkole, na studiach jak i w pracy. Ważne, aby nawet po latach można było z nich wyczytać najważniejsze informacje. Muszą być zatem zwięzłe, czytelne, przejrzyste oraz oczywiście zrozumiałe.
Myśląc o notatkach, wyobrażamy sobie ciąg wielu stron, najczęściej niebieskich, znaczków. Czasem, czytając owe ręczne zapiski zwane notatkami, zastawiamy się, w którymś momencie, co takiego autor (czyli „ja”) miał na myśli 🙂
Jak zatem notować, aby miało to sens? Specjaliści polecają:
- Słuchaj i pisz wyraźnie.
- Dbaj o wygląd notatki.
- Notuj tylko ważne informacje.
- Dodaj kolory, pobudzają one prawą półkulę mózgu odpowiedzialną za kreatywność.
- Używaj różnych kolorów do różnych treści.
- Ważne daty, nazwiska, wydarzenia, wzory, pojęcia zapisuj drukowanymi literami.
- Stosuj nagłówki, wbrew pozorom temat i data mają znaczenie.
- Każdą notatkę rozpoczynaj od nowej strony.
- Wykorzystuj punktory, strzałki, diagramy symbole- uatrakcyjniają one notatkę i przyciągają wzrok.
- Używaj skrótów, ale pamiętaj aby były one Tobie znane.
- Pisz własnymi słowami.
- Na każdej stronie narysuj szerokie marginesy.
- Jeśli notujesz na lekcji i czegoś nie rozumiesz, zaznacz to właśnie na marginesie, aby ponownie do tego wrócić.
- Jeśli zastanawiasz się czy „długopis czy komputer?”, odpowiadamy: „Badania przeprowadzone przez Pam A. Mueller z Uniwersytetu w Princeton udowodniły, że notując ręcznie, lepiej przyswajamy informacje.
- Postaraj się.
Zachęcamy Was do wykorzystania znanych już metod notowania. Ważne, aby wypracować najlepszy, najwygodniejszy i najbardziej czytelny, dla Nas samych, sposób sporządzania notatek.
Nauczyciele bibliotekarze