Sztuczna inteligencja i człowieczeństwo – lekcja w kinie

Sztuczna inteligencja ma i będzie miała istotny wpływ na to, jak ludzie żyją i pracują. Nic jednak w pełni nie zastąpi człowieka. Przekonali się o tym uczniowie naszej szkoły, biorąc udział w zajęciach w kinie. 10 kwietnia br. młodzież klas II c, II d, II e, II g wraz z opiekunami uczestniczyła w multimedialnej lekcji oraz seansie filmowym.

Ten bardzo aktualny projekt medialny na temat sztucznej inteligencji przygotowało dla młodych odbiorców Centrum Edukacji Filmowej w Wołominie. Uczniowie w sposób aktywny brali udział w spotkaniu. Prowadzący zajęcia omówił początki zainteresowania człowieka sztuczną inteligencją i przywołał sylwetki pionierów Al. Ciekawostką stało się przypomnienie osiągnięć Leonarda da Vinci, najwybitniejszego wynalazcy XV w., który skonstruował pierwszego, rzec można, robota humanoidalnego. Prelekcję połączono z prezentacją multimedialną, w której wykorzystano fragmenty filmów, np. „Ja, robot” czy „Ex Machina”. Prowadzący w sposób obrazowy wyjaśnił terminy: sieć neuronowa, roboty humanoidalne, deepfake, spoofing czy ChatGPT. Wskazał pozytywne skutki rozwoju technologii i Al oraz ich wpływ na współczesne życie człowieka, a także odkrył zagrożenia płynące z tego rozwoju. Dowiódł, że Al może wspierać ludzi w wielu zadaniach, wpływać na rynek pracy, ale nie jest w stanie ich całkowicie zastąpić. Urządzenia technologiczne nie mają ludzkich uczuć, empatii czy kreatywności.

Cennym dopełnieniem lekcji stała się projekcja amerykańskiej komedii romantycznej pt. „Mapa maleńkich wspaniałości”. Młodzież z zainteresowaniem obejrzała film z oczywistym, ale jednocześnie bardzo ważnym przesłaniem, że najważniejsze w życiu jest to, aby być dobrym człowiekiem.

LZ, foto: HP